נגיף קורונה

נגיף קורונה

מהו נגיף קורונה((covid 19,corona vairus?

נגיף קןרןנה הוא בא ממשפחה  גדולה של נגיפים הידועים כגורמים למחלות בבעלי חיים ועלולים לגרום לתחלואה גם בבני אדם.
השם שלהם בא  עקב הדמיון שלהם במיקרוסקופ אלקטרוני לכתר .
חומרת הפגיעה של הנגיף בבני אדם משתנה בין הנגיפים השונים במשפחה ונעה ממחלה קלה כגון הצטננות, למחלות עם הסתמנות קלינית קשה, הן פוגעות בבריאות וגורמות לאי ספיקה רב מערכתית כגון, התסמונת הנשימתית המזרח התיכונית .

איך בן אדם נדבק לקורונה?

רוב החולים הראשונים עבדו או ביקרו בשוק בעלי חיים בווהאן ונדבקו לנגיף קורונה. כך ידענו שהנגיף עבר מבעלי חיים לאדם, אבל עדיין לא זוהה בוודאות איזה בעל חיים.

עכשיו העברת הנגיף קיימת מאדם לאדם. הנגיף מופרש מדרכי הנשימה של אדם חולה בעיקר בעת עיטוש או שיעול והטיפות הניתזות יכולות להישאף על ידי אנשים אחרים או לנחות על משטחים, אנשים אשר זמן קצר לאחר מכן יגעו במשטחים אלה ובהמשך יגעו בפה, באף או בעיניים והם עלולים להידבק בנגיף קורונה .כל מגע גופני בין בני אדם ללא חציצה כמו נשיקה, חיבוק, יחסי מין ואף לחיצת יד, עלול להיות מדבק.
טרם הוברר עד כמה המחלה מדבקת, אך בשלב זה נראה כי רמת ההדבקה דומה לנגיף השפעת. הדבקה מחולים אשר התסמינים שלהם קלים ביותר אפשרית.

מה הם סימני המחלה? וכמה המחלה חמורה?

חלק משמעותי מן הנדבקים בנגיף הקורונה אינם מפתחים תסמינים כלל. סימני מחלת הקורונה דומים לסמני מחלת השפעת. בגלל זה לא ניתן לרוב להבדיל ללא בדיקה ייעודית בין הדבקה בנגיף קורונה לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות.
הסמנים השכיחים ביותר למחלת הקורונה הם חום, עייפות ושיעול יבש.
אחד מכל שישה חולים יפתח מחלה קשה שתתבטא בקשיי נשימה. מבוגרים, חולים במחלות כרוניות למשל מחלת לב או סכרת ואנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון הם יהיו יותר לפתח מחלה קשה. במקרים החמורים ביותר המחלה עלולה לגרום לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות.
שיעור התמותה מהמחלה מוערך בכ-2% מהחולים, אך יש שונות גדולה מאד בנתונים המגיעים ממדינות שונות. חשוב לציין כי מאחר ורבים מהנדבקים אינם מפתחים סימנים ניתן להניח כי שיעור התמותה מבין הנדבקים הוא נמוך יותר.

איך מאבחנים את המחלה?

אבחנת המחלה בודקים אותה במעבדה המתבצעת מדגימה של הפרשות מדרכי הנשימה.
פונים לבדיקה אבחנתית רק אנשים החשודים לחשיפה בנגיף שיש להם סימנים קליניים מתאימים.
תוצאות המעבדה מתקבלות עד 5 ימים לאחר הבדיקה.

האם מבצעים את בדיקת האבחון נגיף קורונה החדש באופן פרטי?

לא, אין אפשרות לבצע את הבדיקה באופן פרטי.

האם התשובה השלילית בבדיקה היא מוחלטת?

תשובת בדיקה שלילית אומרת שהנגיף לא נמצא בדרכי הנשימה נכון למועד נטילת הדגימה, בשלב מוקדם מאד של המחלה בטרם מתפתחים הסימנים היא עלולה להיות שלילית. תוצאה שלילית בזמן שסובלים מסימנים החשודים כקורונה מעידים כי קרוב לוודאי שהסימנים לא נגרמו כתוצאה מהדבקה בנגיף קורונה החדש.

האם יש טיפול למחלה הנגרמת על ידי נגיף קורונה?

עד היום אין טיפול ספציפי לנגיף הקורונה החדש. חולים קשים מטופלים בטיפולים ניסיוניים אשר עדיין לא מוכחים באופן מוחלט, עיקר הטיפול בחולה הינו תומך וניתן על סמך מצבו הקליני של המטופל. אנטיביוטיקה לא עוזרת לחולים במחלת נגיף קורונה החדש.

האם מצאו חיסון נגד נגיף קורונה?

עדיין אין חיסון נגד נגיף הקורונה. מספר קבוצות ברחבי העולם מנסות לפתח חיסון אבל עדיין אין לצפות לחיסון יעיל בתקופה הקרובה.